Eerste week - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marieke Meurs - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marieke Meurs - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

13 September 2015 | Sri Lanka, Galle

Hoi allemaal!

Deze week was mijn eerste week als volunteer. De week zag er iets anders uit dan verwacht. In de ochtenden ging ik niet naar sacred hearts school (hier zit de klas met special needs kinderen) omdat zij nog vakantie hadden. In plaats daarvan ging ik naar the elders home (dus bejaardentehuis). Dit tehuis is lang geleden opgezet door nonnen. Er zitten ongeveer 70 oudere mensen. Afgelopen maand is er een Nederlandse volunteer heel druk bezig geweest. De helft van de vrouwen wil nu graag mandela's kleuren als we komen. Iedereen heeft zijn eigen mapje en eigen kleurpotloden of stiften (dit hangt af van de kracht van hun hand). Ze vinden het leuk om bezig te zijn en zeker als je het met hen doet of af en toe even komt bewonderen. Ze heeft ook een bewegingsles gestart. Elke dag gaat ze met de ouderen die willen een beetje gymmen. Enzovoorts enzovoorts. Er wordt hier veel gedaan en opgezet! Vrijdagochtend heb ik de handen gemasseerd van een paar vrouwen. De persoonlijke aandacht vinden ze heel fijn en waarderen ze erg. Verder doe ik daar ook aan puzzelen, kleuren, memory spelen, helpen met groenten snijden etc.
De tuktuk vertrok elke ochtend om 8.30 en bracht ons weer terug rond 12.30. Ergens rond 13 u hebben we een heerlijke lunch waarna om 13.50 mijn tuktuk weer wachtte om naar het volgende project te gaan; ECSAT.
ECSAT (Equality-based Community Support And Training ) is een project die kinderen, jongvolwassenen met een beperking of stoornis en hun families steunt. Een deel van ECSAT is onderwijs. Hier help ik. Ik geef kinderen en jongvolwassenen Engelse les op woensdag- en donderdagmiddag. De andere middagen help ik de lokale docent met haar les en leer ik Singalees! Ze zijn erg enthousiast over de lessen die ik geef, dus dat is heel fijn. De kinderen waren anderhalf uur vol aandacht en deden leuk mee. Elke les start ik met een liedje die ik gemaakt heb op twinkle twinkle little star (olifantje in het bos)
Hello hello how are you?
I am fine, thank you!
Clap your hands, stamp your feet.
Turn around and have a seat
Hello hello how are you?
I am fine, thank you!
Ze vinden het heel leuk en ik probeer ze steeds meer te leren wat ze zingen en hoe ze het moeten zingen. Mijn eerste les ging over dieren en de les daarna over kleuren. (Zie foto's). Het is leuk dat ze zo enthousiast zijn, dat maakt lessen voorbereiden en geven een stuk makkelijker. Dit project duurt van 14.00 tot 16.00. Daarna kan je doen wat je zelf wilt. We zijn met een paar meiden naar Galle Fort geweest en een middag wat lokale winkels langs.
Zaterdag en zondag heb je vrij en kan je doen wat je zelf wilt. Ik heb uitgerust en we zijn met vier meiden naar het strand geweest. We zijn hier met een leuk groepje mensen dus dat is gezellig.
Aankomende week begin ik op woensdag op de Sacred hearts school in de ochtend. Dan wordt mijn rooster dus 's ochtends Sacred Hearts, 's middags ECSAT. Ik ben heel benieuwd! Bij de special needs klas op de Sacred hearts school Ik heb 1 ochtend een uur meegekeken, maar de docent had gewoon wat bouwspulletjes op de tafels gegooid en dat was het voor twee uur....Er moet dus een hoop gebeuren, maar where to start? Er zitten heftige special needs bij zoals klassiek autisme. Maar het komt goed, eerste dag maar vooral veel observeren. We will see!!

Sorry voor deze lange blog... volgende zal korter zijn!
Liefs,

Marieke


  • 13 September 2015 - 15:25

    Nikki:

    Hey juf Marieke!
    Wat een leuke projecten! Bejaarden is natuurlijk wel wat anders dan kinderen. Wat vond je ervan om ineens met oudjes te kleuren? Ik ben benieuwd hoe het je met de specials afgaat. Wat mij betreft kunnen jouw verhalen niet lang genoeg zijn!
    Liefs Nikki

  • 13 September 2015 - 16:12

    Sanne :

    Hee lieve nicht!
    Dit klinkt allemaal ontzettend leerzaam en tof. En wat een mooie foto's. Veel succes met de projecten.
    Snel een keer skypen?
    xxxx

  • 13 September 2015 - 19:01

    Ben & Tiny .:

    Lieve Marieke.
    Fijn weer wat te horen .
    Wij kijken er echt naar uit en doe maar lekker lang tot we weer helemaal bij zijn !!
    marieke wat een mooi project en wat pak je dat allemaal mooi op .
    Geweldig dat jullie zo gezellig met elkaar omgaan dat is boffen hoor !
    Heerlijk af en toe nog even naar het strand en wat een mooie foto s
    Het geeft ons een goed gevoel als we jou zo horen .
    Marieke graag weer tot de volgende keer !
    Veel liefs en een hele dikke knuffel van

    Ben &tiny

  • 13 September 2015 - 19:59

    Miranda:

    Hoi Marieke,
    Wat een mooi verslag, zo krijgen we echt een idee wat je allemaal doet! En het is echt niet te lang hoor.
    Ook die foto's zijn super leuk. Ga zo door!
    Veel liefs en knuffels van Miranda en Benjamin

  • 13 September 2015 - 22:10

    Peet En Sil:

    Smullen, jouw verhalen. Wij genieten met je mee en glimmen vol trots dat je dit met zoveel passie en plezier doet! Dikke kus, Peet en Sil

  • 13 September 2015 - 22:11

    Margret:

    He Mariek, Leuk om weer iets van je te lezen. Volgens mij ben je een goed juf! Je maakt in ieder geval leuke lessen, als ze zolang naar je luisteren. Vind je het leuk om én met ouderen én met kinderen te werken? Leuke foto's en zeker niet een te lang verslag! Leuk juist.
    Veel plezier verder nog.
    liefs, Margret

  • 14 September 2015 - 09:13

    Marieke Van Meurs:

    Hoi! Wat een leuke reacties, ik zal het volgende keer niet veel korter doen dan ;)
    Ik vind de combinatie van ouderen en kinderen juist wel heel leuk. Soms zijn bejaarden toch net kinderen? Vanochtend weer lekker gekleurd, gegymd, memory gespeeld en gezongen!
    Vanaf woensdag dus alleen nog maar kinderen, maar ik zal bij de oudjes betrokken blijven omdat we de stoelen een likje verf en nieuwe kussens gaan geven!

  • 14 September 2015 - 22:57

    Vera:

    Mariek, helemaal niet te lang jouw verhalen! Juist erg leuk en interessant om te lezen. Goed bezig hoor! helemaal top! Tot de volgende keer :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Juli 2015
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 8554

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 06 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: