Over de helft van het vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marieke Meurs - WaarBenJij.nu Over de helft van het vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marieke Meurs - WaarBenJij.nu

Over de helft van het vrijwilligerswerk

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

15 Oktober 2015 | Sri Lanka, Galle

Lieve allemaal,

Zo, drie weken even geen tijd gehad om een blog te schrijven. Nu heb ik een middag vrij omdat ECSAT dicht is vanwege een bruiloft, dus kan ik jullie mooi weer even bijbloggen!

Het lesgeven bij ECSAT gaat nog steeds goed. Elke week weer twee nieuwe originele lessen verzinnen houdt je creatief. Zo hebben we een bowlingspel gemaakt van lege flessen (nummers en kleuren), heb ik ze nog meer dieren geleerd en een aantal lichaamsdelen. De volgende les ga ik geven over fruit, groente en zoetigheden. Ik ga dan ook bananen en cake voor ze kopen. Het leert altijd beter als je meerdere zintuigen gebruikt toch?

Op Sacred Hearts gaat het met ups en downs. Als we gewoon onze structuur kunnen hanteren gaan de dagen redelijk goed. De meiden vinden het leuk om dingen te leren en maar wat interessant om naar het bord te mogen komen. Het is fijn om te zien dat de dagsteuctuur werkt. Echter, is er bijna iedere dag wel een verrassing waardoor het net wat anders gaat. Zo was er een awardsday, waarbij de hele school bijeenkwam om prijzen uit te reiken aan de beste leerlingen. We zaten daar anderhalf uur zonder dat ze eten of drinken hadden en ze konden niks zien. Heeeeeel nuttig dus.. Ook was er childrens day, waarbij we niet onze lessen konden geven maar we moesten dansen en spelen met de kinderen. Op zich geen probleem natuurlijk, maar er was alleen een hele slechte ruisende radio en we waren niet voorbereid.. ook had de docent verwacht dat wij wel cd's zouden meenemen en een dvd speler. Dat hadden we natuurlijk niet, aangezien wij er vanuit gingen dat de docent zulke dingen regelt.. een ochtend van drie uur duurt dan wel lang en de kinderen worden dan onrustig, wat het er niet makkelijker opmaakt. Dit soort gekke verassingen zijn er sowieso iedere week.
De docent doet nog steeds nauwelijks iets tot niks. Hoewel, ze telefoneert, telt haar geld, leest de krant of slaapt dus ze doet niet helemaal niks... Af en toe heeft ze een worksheet die ze uitdeelt, maar dat is het dan ook voor de dag of een paar dagen. Maar goed nieuws!! Als het goed is komt er vanaf volgende week een nieuwe docent die wordt betaald door Janaka en de organisatie hier. Ze gaan de klas dan in tweeën splitsen waarschijnlijk. Omdat Janaka haar zal gaan betalen, werken wij als vrijwilligers vanaf dat moment alleen nog maar met haar. Dat zal een heel verschil worden hopelijk! Ze hopen daarnaast dat huidige docent dan wat meer wordt gemotiveerd om ook goed les te geven. We zullen zien!
Met het moeilijke meisje Dahami gaat het soms een dag helemaal niet goed (dan slaat ze andere meisjes heel hard en spuugt ze etc.) En andere dagen gaat het heel goed en is ze rustig, slaat ze minder, observeert ze de klas en kan ik samen met der kleuren. Ze slaat en spuugt echter nog steeds wel, dus daar zijn we nog niet vanaf.. Waar dit en haar wisselende gedrag precies aan ligt weet ik nog niet zo goed. Best vermoeiend soms!

Naast het lesgeven doe ik ook veel leuke andere dingen. Zo heb ik nog een keer gesurft, zijn we een weekend naar Hikkaduwa geweest (helaas met veel regen) en zijn we een weekend naar midden Sri Lanka geweest. Mooie zons op en ondergangen gezien. In Hikkaduwa hebben we het tsunamimuseum bezocht wat heel indrukwekkend was. Ook zijn we naar een moonstonemijn geweest en hebben we een boottocht gemaakt in de lagoon. In midden Sri Lanka hebben we de zonsopgang gezien, een super mooi uitzichtpunt bezocht, met de trein gereisd en twee watervallen gezien. We hadden een chauffeur en een busje, dus we konden veel zien. Gisteren zijn we met vier meiden een dag naar Colombo (hoofdstad) geweest. Twee moesten hun visum verlengen en ik ging met Lisa nieuwe stoffen kopen voor een nieuwe lading broeken! Mocht je geïnteresseerd zijn, stuur me een berichtje. Een broek is al voor 11,50 in een week op je deurmat!
Na de projecten gaan we soms naar het strand (het is gelukkig weer lekker weer!) of naar het fort voor een icecoffee. Andere middagen moeten we lessen voorbereiden of wassen (ik verlang zó naar een wasmachine...).
We zijn op dit moment met zeven meiden. Dit weekend en komende week komen er weer nieuwe vrijwilligers.
Zoals jullie lezen geniet ik hier dus nog steeds! Ik kan nog genoeg doen dus ik zal me hier niet gaan vervelen. De aankomende vier weken zullen voorbij vliegen en dan is het alweer tijd voor het volgende avontuur! Mam heb je er al zin in? ;)

Terwijl ik deze blog aan het schrijven was, kwam er eventjes een slang langs van twee meter! Wajo!

Tot blogs!
Liefs, Marieke

Ps: als jullie iets specifiek willen weten, zet het gerust in een reactie dan zal ik reageren!

  • 15 Oktober 2015 - 11:32

    Marieke Van Meurs:

    Er gaat even iets mis met uploaden van de blog, wifi stopt ermee...

  • 15 Oktober 2015 - 11:55

    Vera:

    Leuk weer wat van je te lezen, Marieke.
    Gelukkig ook af en toe een berichtje op Facebook. Het is echt leuk om je zó ver toch dichtbij te volgen!
    XX

  • 15 Oktober 2015 - 13:02

    Marieke Van Meurs:

    Yes, het is gelukt! Veel leesplezier :)

  • 15 Oktober 2015 - 14:42

    Carolien:

    Heey Mariek, super leuk om je verslagen te lezen!!
    Wat een gave tijd heb jij daar zeg, hele bijzondere ervaring.
    Gelukkig dat er ook nog tijd is voor leuke uitstapjes / activiteiten en om de omgeving te bewonderen.
    Wat een enorm verschil in onderwijs, daar en hier, wat hebben de kinderen het hier goed!!
    Fijn dat je deze mensen iets moois kan brengen met je vrijwilligerswerk, top!!
    Veel suc6 nog en geniet!! Liefs,xxx

  • 15 Oktober 2015 - 15:05

    Sil:

    Ha liefie, ja ik heb enorm veel zin! Als ik je foto's zie maakt mijn hart een sprongetje; dat ik dit soort dingen binnenkort ook te zien krijg! En ik kijk er natuurlijk enorm naar uit je in mijn armen te sluiten :D
    Fijn dat het bij de ECSAT zo goed gaat, zeker gezien het gedoe bij de Sacred hearts! Ben erg benieuwd hoe het vanaf volgende week gaat, fijn hoor een nieuwe juf! Ik hoop heel erg dat je nog een stapje verder komt bij dat autistische meisje, dat ze nog wat rustiger wordt. Heerlijk dat je naast intensief werken ook geniet van Sri Lanka en leuke dingen doet met de andere meiden.
    Lieverd, geniet nog veel! Dikke kus Sil

  • 15 Oktober 2015 - 16:59

    Peet:

    Ha lieverd,
    Mooi verhaal weer! Wat deed je toen die slang voorbij kwam???!
    Geniet nog lekker en veel succes met je werk.
    Dikke kus, Peet

  • 15 Oktober 2015 - 21:13

    Marianne:

    Ha Marieke, wat gaat die tijd snel! Leuk om te lezen hoe goed gewend je bent geraakt en hoeveel je er kunt doen. En inderdaad, wat een verschillen in onderwijs daar bij jou en hier in NL! Gelukkig ook tijd en ruimte voor allemaal verschillende leuke dingen. En voor spannende dingen, zoals een slang van dichtbij bekijken;-)
    Veel plezier in je komende, laatste weken als vrijwilligster. Veel liefs, Marianne

  • 15 Oktober 2015 - 23:21

    Margret:

    Leuk Marieke om je verhaal weer te lezen. Fijn dat het zo goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt. De tijd gaat snel als je het naar je zin hebt. Leuk om ook te lezen dat het lesgeven je zo goed af gaat. Gezellig zo'n groep meiden bij elkaar die dit vrijwilligers werk doen. Nu nog een goede docent!!
    Je maakt er gelukkig ook een mooie vakantie van. Leuke en spannende dingen doen. :) Geniet nog lekker door. Nog een paar weken en dan samen met Sil op stap. Hartstikke gaaf om samen te reizen.
    Ik wens je nog een mooie en gezellige tijd. Geniet volop! Liefs, Margret
    ps ik krijg je foto's niet geopend :(

  • 16 Oktober 2015 - 14:45

    Tiny &Ben :

    Lieve Marieke.
    Wat heb je weer veel te vertellen!
    Fijn hoor van alles wat heftige en gezellige verhalen, die leuke docent moeten jullie maar snel naar huis sturen!Maar al met al doe je heel veel ervaring op .
    Marieke je kijkt al weer uit naar het volgende project met moeders kan ik me voorstellen!
    Dan kijken wij erweer naar uit dat je naar Nederland terug komt ,ha, ha !
    Maar maak er nog maar een Mooie tijd van.
    Veel liefs en een dikke knuffel van Ben & Tiny
    Wat een mooie foto s weer !

  • 22 Oktober 2015 - 15:22

    Marion:

    Lieve Marieke,
    wat heerlijk om te lezen en om je fotos te bekijken. wat een andere wereld ben jij toch in beland! er wordt flink wat improvisatietalent van je gevergd, begrijp ik;)
    aan de foto's te zien heb je het wel naar je zin, meid.
    Dit weekend zijn marjolein en richard lekker in Lemele, dus dat is fijn! lekker The Voice kijken samen, bv!
    Lieverd ik wens je veel plezier nog! Heel veel liefs van
    Marion

  • 27 Oktober 2015 - 11:03

    Oma :

    Hoi Marieke hiereindelijk een berichtje van ons Zaterdag een fijne middagbij Joost gehad maar daar zal je wel verslag van gehad hebben Ik lees je bericht steeds . Je hebt het Gelukkig goed naar je zin de tijd schiet al op Dan komt Sil daar kijk je vast naar uit Wij wensen jullie nog een fijne vakantie daar en dan snel totziens zullen we hopen Liefs van Opa en oma

  • 27 Oktober 2015 - 21:24

    Jacqueline:

    hoi Marieke,

    Erg leuk je verhalen. Wat gaat het hard. Geniet er nog lekker van!!

    groetjes, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Juli 2015
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 8546

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 06 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: