Op een derde! - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marieke Meurs - WaarBenJij.nu Op een derde! - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Marieke Meurs - WaarBenJij.nu

Op een derde!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

24 September 2015 | Sri Lanka, Galle

Hoi allemaal,

Vandaag zit ik precies op 1/3 van mijn reis. Time flies when you are having fun! Ondertussen is hier het regenseizoen begonnen, wat dus echt zo is helaas. Veel buien... maar gelukkig nog steeds een warme temperatuur en delen van de dag zon.
Ik ben nu 6 ochtenden naar de special needs klas van de Sacred hearts school geweest, en we hebben al veel kunnen doen! De eerste keer dat ik daar kwam om een uur te kijken, kregen de kinderen alleen maar wat oude bouwdingetjes op hun tafels en dat was het.. Nu hebben ik en Helen een indeling gemaakt voor de week:

Maandag - cijfers
Dinsdag - lichaam en jezelf
Woensdag - vormen en kleuren
Donderdag - dieren
Vrijdag - lekker knutselen

Dit zijn dus de thema's die terug zullen komen op die dagen, elke week weer. Ik heb voor iedere dag van de week een A4 gemaakt met de dag in het Engels en in het Sinhalees (ja ja, ik kan een beetje Sinhalees!) en daaronder een plaatje met wat die dag centraal staat. (Zie foto's)

Ook hebben we een indeling gemaakt voor het dagritme. Hiervoor maken we gebruik van pictogrammen, die we ophangen op een bord. Hierdoor weten de kinderen wat ze kunnen verwachten. (Zie foto's )
We beginnen met de hello pictogram om 8.30. We doen twee liedjes (mijn eigen hello hello song en head-shoulders-knees-and-toes).
Daarna doen we de activiteit in het thema van desbetreffende dag. We beginnen klassikaal op het bord en daarna krijgen ze worksheets die Helen en ik zelf gemaakt hebben (meestal bereiden we onze lessen voor de volgende dag de avond vantevoren). Rond 10 u is het "lunch" tijd. Daarna spelen we buiten. Ze vinden stoepkrijt helemaal geweldig hebben wij gemerkt. Ondertussen heb ik de docent zover gekregen dat ze na het buitenspelen een les Sinhalees geeft, die ze zelf voorbereid. Ze gebruikt nu zelfs het bord! Dat is al een hele vooruitgang... Wij vertrekken om 11.30, de kinderen hebben dan nog een uur school. We hopen dat ze dan dus verder gaat met de Sinhalese les...

Maandag hebben we dus omgedoopt tot nummerdag. Deze week deden we de cijfers 1 t/m 10 in het Sinhalees. Ik heb een liedje gemaakt op 1,2,3,4 hoedje van papier. Zingen vinden ze leuk, waardoor het beter blijft hangen. We hebben en deel klassikaal gedaan door het bord te gebruiken. De meiden vinden het gaaf om naar voren te mogen komen en een high file te krijgen als ze het nummer hebben opgeschreven (al dan niet met hulp). De eerste dag dat we het bord gebruikten durfden ze niet goed, maar nu steken ze al zelf hun hand op. Na het klassikale deel hadden we worksheets gemaakt waarbij ze de cijfers leerden schrijven.
Dinsdag was lichaam en jezelf. We hebben de verschillende lichaamsdelen geoefend in zowel Sinhalees als in Engels Door middel van herboren en worksheets.
Woensdag was vormen en kleuren. We hebben cirkel en driehoek geleerd en geel en rood. Weer in beide talen. Uiteraard weer met leuke zelfgemaakte worksheets :) Het is lastig om te zeggen of ze het ook echt oppikken, maar we doen ons best! Ze vinden het in ieder geval leuk.

Deze drie dagen ben ik ook gestart met 1 op 1 begeleiding van een meisje dat spuugt en slaat. Ik heb heel rustig contact met haar gezocht en uiteindelijk gevonden. Als de andere meiden bezig zijn met de worksheets, ga ik in een aparte ruimte met haar aan de slag met verschillend speelgoed. Ze slaat en spuugt nog steeds maar het is naar mij toe al vele malen minder en ze vindt het leuk om bezig te zijn en te spelen. Ik zie haar echt opbloeien. Voordat ik kwam, zat ze weggestopt in een hoekje zodat ze zo min mogelijk andere meisjes kon slaan en spugen. Ze kreeg niks om mee te spelen, omdat ze alles wegsloeg. De docent slaat haar als ze niet luistert/slaat/spuugt, wat natuurlijk weer zorgt voor slaan en spugen van haar kant etc. etc. (Leuk interactie-effect..) Ze slaat en spuugt dus ook naar andere meisjes, waardoor nu alle meisjes een beetje bang voor haar zijn. Zodra ze in hun buurt kwam, sloegen ze der weg. Wat weer zorgde voor slaan en spugen vanaf haar kant: weer zo'n leuk ineractie-effect. Vaak wil dit meisje hun helemaal niet slaan, maar wil ze hun aantikken om hun iets te laten zien. Ik probeer dit nu aan de meiden te laten zien en ze beginnen het langzaam door te krijgen. Het is echter lastig want soms slaat of spuugt ze wel echt heel hard zonder enige reden. Ik heb het idee dat ze vaker spuugt naar de grotere meiden dan naar de kleintjes. Maar ik probeer dat nog uit te zoeken. Ik heb ook het idee dat ze het niet leuk vindt als je je rug naar haar toe draait, want dan slaat ze echt heel erg hard op je rug. Er zit zoveel kracht in dit kleine meisje, dat hou je niet voor mogelijk. De meisjes proberen nu met haar te spelen en zij zoekt ook steeds vaker de andere kinderen op. Dit is echter wel steeds met mij aan haar zijde. Alleen zal ze dit niet doen. Ikzelf denk dat ze autisme heeft, maar ik heb met haar vader gesproken en ze is niet gediagnosticeerd. Dit blijkt heel lastig in Sri Lanka. Thuis slaat en spuugt ze amper vertelde hij. Ik denk dat het klaslokaal veel te druk en onveilig is en dat ze daarom slaat en spuugt. Ook is het een vorm van aandacht krijgen, want ze is gewend dat meisjes wegrennen en om elkaar lachen als ze iemand bespuugt. Ook is het een deel onhandigheid. Ze is houterig in bewegingen en kan niet praten. Tsjaa wat moet je dan doen om iemands aandacht te krijgen..?

Al met al dus weer heel wat ervaringen. Ik vind het tof om te zien hoe de begeleiding werkt en hoe zij en de andere meisjes hele kleine stapjes vooruitgaan. De ene dag is beter dan de andere. Het is wel heel erg vermoeiend, omdat ze mij nu constant opzoekt en ik de hele ochtend een soort bemiddelaar moet spelen tussen haar en de andere meiden. En dan zijn er dus nog 15 anderen die jouw aandacht willen. Maar ik heb gelukkig hierna nog 7 weken, dus nog een lange tijd om wat te gaan bereiken.

Vandaag (donderdag) was er geen school omdat het een feestdag was. Geen probleem voor mij want ik heb 's ochtends mijn Engelse les kunnen geven ECSAT en daarna gesurft! Helaas met een grijze lucht en af en toe regen, maar toch was het leuk! (Zie foto's)

ECSAT is een goedlopend project en mijn Engelse lessen op woensdag en donderdag gaan ook goed. Ze zijn enorm enthousiast, zowel de staf als de Kids.

Een lange blog over het lesgeven! Ik heb veel details niet verteld, maar dat gaat niet in een blog helaas. Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben!

Liefs van mij!

  • 24 September 2015 - 16:37

    Marieke Van Meurs:

    Foto's uploaden gaat hier niet zo makkelijk...

  • 24 September 2015 - 16:52

    Marjolein:

    Ha Mariek,
    eindelijk je blog kunnen lezen. Klinkt allemaal heel gaaf. Dit zal een bijzondere ervaring voor je zijn, zeg. Nog veel plezier verder.
    xx Lein (en de rest van de gang)

  • 24 September 2015 - 17:36

    Vera:

    Hé Marieke,
    Super om te lezen hoe je je lessen voorbereid en geeft. Gaaf hoor!
    Ik kan helaas maar twee foto's openen....
    Succes en plezier maar weer!!
    XXXX

  • 25 September 2015 - 09:53

    Peet En Sil:

    Lief Mriekie, we zouden weggaan, maar toch eerst effe met een bakkie koffie je blog lezen :D We kijken er ondertussen al helemaal naar uit! Supergaaf wat je allemal doet en hoe je het doet! Veel bewondering voor de manier waarop je met het autistische meisje omgaat, je helpt haar en de anderen (zeker de juf!) hier enorm mee. Sinhalees lijkt ons trouwens helemaal geen makkelijke taal! Lieverd, ga lekker zo door, geniet fijn! Dikke kus van ons xx

  • 25 September 2015 - 11:19

    Ben&Tiny.:

    Lieve Marieke.
    Wat een mooi duidelijk verslag doe je weer!
    We kunnen het een beetje voorstellen hoe leerzaam je met de kinderen omgaat.
    Knap hoor ,geweldige ervaring vooral in z,n andere cultuur !
    Fijn dat jullie het ook zo goed met elkaar doen heel belangrijk.
    Maar Marieke ontspanning hoort er ook bij en dat lukt zo te horen ook wel!
    Het was weer FIJN om wat te lezen ook wij keken er naar uit.
    Natuurlijk missen we je ook een beetje hoor,maar op de goeie manier !!
    Heel veel liefs van ons en een dikke knuffel !
    Ben & Tiny.

  • 25 September 2015 - 20:44

    Miranda:

    Lieve Marieke,
    Mooi om te lezen wat je in deze (relatief) korte tijd al weer hebt bereikt! En grappig dat je de kinderen op de wijs van Nederlandse kinderliedjes woordjes leert. Toch een stukje 'cultuuroverdracht' :-).
    De foto's zijn ook weer mooi en leuk om te zien. Je doet het goed daar, ga lekker door zo.
    Veel liefs van Miranda en ook een knuffel van Benjamin natuurlijk xxx

  • 27 September 2015 - 19:39

    Oma En Anita :

    Hoi Mariek,

    Wij hebben jouw verhaal gelezen en we vinden het super knap wat je daar allemaal doet.
    Ga zo door!!

    Liefs Oma en Anita

  • 04 Oktober 2015 - 18:44

    Opa En Oma:

    Wij waren hheel verrast jou te zien op onze eigen stoel .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 28 Juli 2015
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 8540

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 06 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: