Weer terug - Reisverslag uit Delft, Nederland van Marieke Meurs - WaarBenJij.nu Weer terug - Reisverslag uit Delft, Nederland van Marieke Meurs - WaarBenJij.nu

Weer terug

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 December 2015 | Nederland, Delft

Vier weken geleden had ik mijn projecten mooi kunnen afsluiten en begonnen Sil en ik met onze rondreis. Eerst met de andere vrijwilligers een dag in het regenwoud rondgebanjerd. Daarna heb ik Sil in 3,5 dag nog best veel van Sri Lanka kunnen laten zien. Inclusief wilde olifanten, vogels, waterbuffels, theeplantages, mooie uitzichten, en de stad Kandy met de tempel van de tand. Daarna was het alweer tijd om het land te verlaten. Het officiele einde van mijn avontuur in Sri Lanka. In het vliegtuig zat ik met gemixte gevoelens. Zin in het reizen, maar toch lastig om dat allemaal achter te laten. Gelukkig met een heel voldaan gevoel weggevlogen, op naar Kuala Lumpur! Van theeplantages naar een miljoenenstad is even schakelen. Enorme gebouwen, duizenden mensen en een monorail. Twee dagen was genoeg om weer even de ver ontwikkelde  wereld te zien. Snel weer in het vliegtuig naar Sumatra.
Hier hadden Sil en ik een groepsreis, omdat de infrastructuur daar veel slechter is. Gelukkig hadden we een kleine groep samen met twee mannen en een reisleider. Heel gezellig! Sil en ik hebben samen door Medan gewandeld en de dag erna begon de reis. Van de hoofdstad Medan gingen we naar Bukit Lawang. Daar zijn we met banden van de rivier afgegaan en hebben we de volgende ochtend orang-oetans gezien! Samen met een ranger gingen we het oerwoud in en kwamen we super dichtbij vrouwtjes met baby's en zelfs bij een mannetje! Na Bukit Lawang naar Berastagi. Hier hebben we de vulkaan Sibayak beklommen. Dat deden we in de nacht zodat we een mooie zonsopgang zouden zien. Helaas werkte het weer niet mee... Na de beklimming en leuke integratie met de lokale bevolking van het stadje gingen we naar het Toba meer, een groot kratermeer. In het midden ligt Samosir eiland. Hier hebben we een traditionele kookcursus gedaan en  gemountainbiked. Ook lekker genoten van wat zon, het zwembad en een massage! Na twee nachten was het tijd om weer naar Medan te rijden en de volgende dag door te vliegen naar Java.
In Java hebben Sil en ik samen gereisd. We begonnen met een middag en avond Jakarta, om vervolgens na een lange treinrit aan te komen in Yogyakarta. Daar hebben we de volgende dag Borobudur en Prambanan bezocht. Borobudur het grootste Boeddhistische tempelcomplex en Prambanan een hindoe tempelcomplex. Beide mooi, groot en bijzonder. De volgende dag zijn we met fietsen van het guesthouse door de stad gefietst. Hele dag lekker weer en aan het einde van de dag helemaal doorweekt van de regen. De volgende dag vroeg met de trein naar Malang, het vertrekpunt voor onze laatste avonturen; het beklimmen van twee vulkanen. We werden die nacht om 01:00 opgehaald en reden direct naar een uitkijkpunt met uitzicht op een groot plateau met drie vulkanen waaronder de actieve vulkaan Bromo. Na een mooie zonsopgang met de jeep naar de vulkaan om hem vervolgens te beklimmen. Geen zware klim. Bovenaan de kraterrand borrelde het en er kwam een mega rookwolk uit de krater. Hierna met de jeep terug naar de auto en naar het Ijenplateau gereden. Een omgeving waar vooral geleefd werd van de koffieplantages in kleine dorpjes vlakbij de koffiefabriek. Die nacht moesten we vroeg op voor het beklimmen van de vulkaan Ijen. Dit was echt een klim van 3km om uiteindelijk op 2386 m/dpl uit te komen. Na een uur en twintig minuten stonden we aan de kraterrand en was het tijd voor de afdaling ín de krater. Met een gasmasker helemaal naar beneden tot bijna het kratermeer om daar blue flame te zien. Super gaaf! Daarna weer naar boven geklommen om de zonsopgang te zien. We waren boven de wolken! Als je daar staat dan ben je als mens toch ineens wel heel klein. Hierna was het tijd om aan de terugweg te beginnen met auto en vliegtuigen. Op zondag 6 december zijn we weer veilig geland in NL.

Na meer dan 3,5 maand in een totaal andere omgeving te zijn geweest ben ik weer terug in het veel te koude Nederland (het is een cliché maar het is echt zo). Alles is in een paar uur alweer normaal. Mooie wegen, wijken die duidelijk aangelegd zijn met een vooraf uitgedacht plan, rustige straten en niet meer gevraagd worden voor selfies. Ik ben weer in Nederland en dat went eng snel. Ik kan met een trots gevoel terugkijken op mijn tijd in Sri Lanka. Ik heb veel kunnen doen op de projecten en veel gezien van het mooie land (echt een aanrader!). De plek die daar voor de vrijwilligers is gecreëerd door Janaka, zijn gezin en zijn personeel is de perfecte plek voor een toptijd. Leuke mensen, goed eten en het gevoel van een thuis hebben ervoor gezorgd dat ik geen moment heimwee heb gehad. Ik ga een mooi fotoboek maken zodat ik geen moment kan gaan vergeten!

Dit is mijn laatste blog. Iedereen bedankt voor het lezen en de leuke reacties!

Liefs,
Van een al bijna niet meer bruine Marieke

• 13 December 2015 - 15:12

Sil:

Lief Mriekie, ja wat was het een fantastische reis hè! Echt genoten om dit samen met jou te doen! En bijzonder gaaf om jou bezig te zien op het project en bij de volunteers. Wat is de wereld mooi en wat gaaf om daar zomaar samen 3,5 week door heen te reizen! Dikke kus, Sil

• 13 December 2015 - 21:36

Nikki:

Heey Mariek! Welkom terug! Heel leuk om jouw verhalen te lezen en te merken hoe enthousiast je bent! Dank je wel voor het schrijven van je stukjes, je zorgde ervoor dat ik kon wegdromen over mooie vakantiebestemmingen! Hopelijk hoor ik binnenkrt je verhalen 'life'. Xx Nikki